Oficial Media

Echipa unui ziar nu este formata doar din redactori, ci mai ales din cititorii săi!

Programul întâlnirii internaționale de la Târgoviște – Arts of puppetry/ Arts de la marionnette – UNIMA

 UNIMA – 2º INTERNATIONAL MEETING ON TRAINING IN THE ARTS OF PUPPETRY – ROMANIA – JUNE 20 TO 24, 2017

 UNIMA

UNIMA – TÂRGOVIȘTE, ROMÂNIA

The first International Meeting on Training in the Arts of Puppetry was held in Charleville-Mézières in September 2015. It brought together experts in puppet theater education: puppeteers, artists, and researchers from 25 countries. The main objective of the meeting was to reflect on the aesthetic changes in puppetry and the situation of contemporary training in puppet theater: the meaning of the terms used, the training philosophies and the pedagogical practices. The program was composed of presentations, debates, and video projections showing the practical exercises of some schools.

The second International Meeting on Training in the Arts of Puppetry will seek to deepen the reflections on the poetic transformations that puppet theater has experienced since the 1970s: the evolution of the status of the puppet and puppeteer, the conceptual and poetic evolution of the new forms of puppet theater and the diversity of processes and forms of teaching.

The International Meeting of 2017 also aims to discuss subjects such as art as a teaching tool, the relationship between art and society, and the different places of formation: institutional and alternative.

 

2º RENCONTRE INTERNATIONALE SUR LA FORMATION AUX ARTS DE LA MARIONNETTE – ROUMANIE – 20 a 24 JUIN 2017

La première Rencontre internationale sur la formation aux arts de la marionnette s’est tenue à Charleville-Mézières, en septembre 2015. Elle a réuni de nombreux experts en pédagogie du théâtre de marionnettes : marionnettistes, artistes formateurs, chercheurs, de 25 pays. L’objectif principal de la rencontre était de réfléchir aux changements esthétiques aux arts de la marionnette et à la situation de la formation contemporaine en théâtre de marionnettes: le sens des termes employés, les philosophies des formations et les pratiques pédagogiques. La réunion a été composée de présentations, de débats, de projections vidéo et de présentations d’exercices de quelques écoles.

La deuxième Rencontre Internationale sur la Formation aux Arts de la Marionnette cherchera à approfondir une réflexion autour des transformations poétiques qu’a vécu le théâtre de marionnettes depuis les années 70: l’évolution du statut de la marionnette et du marionnettiste, l’évolution conceptuelle et poétique des espaces scéniques, les nouvelles formes du théâtre de marionnettes, la diversité des processus et la diversité des formes d’enseignement.

La Rencontre Internationale de 2017, vise aussi à discuter des sujets tels l’art en tant qu’outil pédagogique, la relation entre l’art et la société et les différents lieux de formation: lieux alternatifs et lieux institutionnels.

 

CREDITS

 

Responsable et coordination du projet / Project director and coordinator

Marthe ADAM

 

Conception du programme / Program conception

Marthe ADAM, Paulo BALARDIM et Irina NICULESCU

 

Comité de réflexion / Steering Commitee

Lucile BODSON, Irina NICULESCU, Tito LOREFICE, Anurupa ROY, Greta BRUGGEMAN, Valmor Nini BELTRAME

 

Logistique / Logistics

Commission Formation Professionnelle de  l’UNIMA et Théâtre Municipal Tony BULANDRA / UNIMA Training Commission and Tony BULANDRA Theater

 

Création graphique / Graphic design

Paulo BALARDIM

 

Organisation de l’événement sur la chaîne youtube – diffusion en direct / Event organization on youtube channel – live stream
Liliana Perez RECIO

 

 

REMERCIEMENTS / THANKS

 

Comisia UNIMA pentru Formarea Profesională mulțumește Teatrului Municipal Tony BULANDRA și echipei sale administrative și tehnice pentru colaborarea la realizarea celei de-a doua Ediții Internaționale pe tema formării profesionale în arta teatrului de papuși și în special domnului director general Mihai Constantin RANIN și Verei Ruxandra STEFAN.

 

The UNIMA International Training Commission thanks the Municipal Theater Tony BULANDRA and its team for their collaboration in the achievement of the Second International Meeting on Training in the Arts of Puppetry. It is with great gratitude that we thank Mihai Constantin RANIN, general director of the Tony BULANDRA Theater and Vera Ruxandra STEFAN.

 

La Commission Formation Professionnelle de l’UNIMA internationale remercie le Théâtre Municipal Tony BULANDRA  et son équipe pour sa collaboration dans la réalisation de la deuxième Rencontre internationale sur la formation aux arts de la marionnette. C’est avec une grande reconnaissance que nous remercions monsieur Mihai Constantin RANIN, directeur du Théâtre Tony BULANDRA et  Vera Ruxandra STEFAN.

 UNIMA - oficialmedia.com

VENDREDI / FRIDAY – 23

 

Les méthodologies utilisées pour enseigner la pratique des arts de la marionnette dans les productions actuelles/The methodologies used to teach the practice of the puppetry arts in current productions

9h/10h20Classe Pratique/Hands-on class:

Importants défis dans la formation aux arts de la marionnette, forces et faiblesses de la formation professionnelle/Important challenges in puppet theatre training, strengths and weaknesses of professional training

Invitées/guest: Shiva MASSOUDI, Saeideh RAMEZANZADEH

 

We are going to work on some photos that are supposed to be with the students participated in the workshop. Then we speak about the story or different aspects and layers that exist in the photos. We choose some and according to them we select some object or part of photo to show what there is in our mind. We can also use a projector to show the image on different objects and materials to achieve our purpose and to see the different affects of projections.

 

Nous travaillerons à partir de photos qui sont apportées par des étudiants participant à l’atelier. Nous discutons ainsi des histoires que l’on pourrait inventer à partir de ces photos. Nous en choisissons quelques-unes et selon ce qu’elles nous inspirent, nous sélectionnons quelques objets qui démontrent les prémisses d’une dramaturgie. Pour explorer les diverses possibilités des projections vidéo dans le développement de dramaturgies, nous utilisons des images projetées sur les objets ou les matériaux.

 

10h20/10h40 – Pause/Break

 

10h40/11H30h – Table ronde/Round-table:

La présence de la mise en scène dans la formation théâtrale aux arts de la marionnette/ The presence of directing in the theatre training for puppetry arts

Invités/guest:  Kata CZATÓ, Daniel STANCIU, Tito LOREFICE, Marthe ADAM

Modératrice/Moderator: Irina NICULESCU

 

11h30/11h45 – Pause/Break

 

11h45/12h30 – Conclusion:

Petit résumé, réflexions sur les trois jours de travail/A short summary and reflections on the three day conference

Invité/guest:  Marek WASZKIEL

 

12h30/14h – Repas/Lunch

 

14h/18h – Visite:

De l’exposition de marionnettes du Theatre d’Animation Tandarica et aux deux monastères médiévaux /Visit of the puppet exhibit of Tandarica Animation Theatre and of two Middle Age monasteries

 

18h/19h30 – Repas/Dinner

 

21h – Fête/Party

 

 

BIOGRAPHIES

Shiva Massoudi (Iran): B.A of Puppet Theatre, M.A of Animation, Ph.D in Theater, Member of the Faculty of Performing Art and Music, University of Tehran since 2004. Manager of the M.A in Puppet Theatre in the University of Tehran. Teaching courses: Writing for Puppet Theatre,  Directing Puppet Theatre,  Dramaturgy for Puppet theatre, and Mythology. Theatre Directing: “Black Bird Story”, “The Cats of Gray City”, “The Crow”, “Black Marbles Game”, “Tehran Go Seek”, “The Other Face of the Orestia – Romeo & Juliet”, “Where is Here?”, “The Responsibility of Shattering the Complete Silence”. Writing some essays like: “Religious Roots of the Puppet”, “Puppet from Rites Industry”, “The Juxtaposition of Imaginary and Reality in Puppet Theatre”, “Kheime-Shab Bazi: Iranian Traditional Marionette Theatre” (for the Journal Theatre of Asia), “The Clown Genealogy in Iranian Theatre”  and other works. Published books: “The Introduction of Fantasy”, “The Workbook of Clown”. Lectures: about the Iranian Puppet Theater from different aspects in Germany, the Czech Republic, Poland, and Denmark.

 

Shiva Massoudi (Iran): est détentrice d’un baccalauréat en théâtre de marionnettes, d’une maîtrise et d’un doctorat en théâtre. Membre de la faculté de Art and Music de l’Université de Téhéran depuis 2004, elle y est responsable de la maîtrise en théâtre de marionnettes et y enseigne l’écriture, la mise en scène et la dramaturgie. Elle publie de nombreux essais dont : “Religious Roots of Puppet”, “Puppet from Rites Industry”, “The Juxtaposition of Imaginary and Reality in Puppet Theatre”, “Kheime-Shab Bazi: Iranian Traditional Marrionett Theatre” (Journal Theatre of Asia), “The Genealogy of Clown in Iranian Theatre”. Elle fait paraître également les livres : “The Introduction of Fantasy”, “The Workbook of Clown”. Elle donne des conférences dans de nombreux pays sur divers aspects du théâtre de marionnettes en Iran.

 

Saeideh Ramezanzadeh (Iran): B.A of Puppet Theatre (Final project on “Object Theatre”). M.A of Puppet Theatre (the top student of this course and final project on “Media Productions as Puppet Being in Contemporary Concept of Puppet Theatre”). Faculty of performing Art and Music, University of Tehran. Theatre activities: Member of Jury, International Kult Project Puppet Theatre Festival, Russia, 2011. Director: “Pahlevan Kachal”, “My Objects”, “100th Sheeps”, “Womb House”. “Puppeteer: “2 Minutes and 35 Seconds of Silence”, “Buy Tickets for Puppets too”, “Giant Mobarak”, “Pahlevan Kachal”, “The Visit”, “Let me Alone”.Video Artist and Advisor Director: “The Responsibility of Shattering Complete Silence”.Costume Design: “The Dairies of Roya Pardis”.Translating plays: “Tomato Plant Girl” by Wesley Middleton, “Selkie Girl” by Laurie Brooks, “The Mischief Makers” by Lowell Swortzell.

 

Saeideh Ramezanzadeh (Iran): Baccalauréat en théâtre de marionnettes qui se conclut par un projet sur le théâtre d’objet. Obtient une maîtrise en théâtre de marionnettes à la Faculté de Performing Art and Music de l’Université de Téhéran. A plusieurs activités théâtrales : membre du jury au Festival international Project Puppet Theater, en Russie, en 2011. Elle met en scène plusieurs pièces : « Pahlevan Kachal »,  .My Objects », « 100th Sheeps », « Womb House ». Marionnettiste pour les spectacles suivants : «  2 minutes and 35 seconds of silence », « Buy tickets for puppets too »,  « Giant Mobarak », Pahlevan Kachal », « The Visit », « Let me Alone ». Elle produit des vidéos et agit comme consultante à la mise en scène. Elle conçoit les costumes de : « The Dairies of Roya Pardis ».

 

Kata Csató (Hungary):  puppet theatre director, actress, cultural manager and professor of puppet theatre acting and directing for puppet theatre. She graduated from the Department of Cultural Organization (specialization: theatre) at Janus Pannonius Academy in Pécs, Hungary in 2000. In 2001 she enrolled at the Aleksander Zelwerowicz State Academy of Theatre Arts – the Puppet Theatre Art Department in Białystok and graduated in 2006 with a degree in both specializations: puppet theatre acting and directing. Since 2008 she has been pursuing a doctoral degree in liberal arts (DLA) at the University of Theatre and Film Arts in Budapest, Hungary. At first, she worked in Budapest as a programming assistant at HBO, then as assistant director in Szkéné Theatre and as an actress in various Budapest theatres. Since 2004 she has been acting and directing independently in Hungary and abroad. She staged performances in Budapest, Zalaegerszeg, Veszprém, Szombathely, Miskolc, Eger and Kecskemét in Hungary, and worked in Lithuania, Serbia, Romania, Russia, and Poland.  She taught puppet theatre acting and directing for puppet theatre at the University of Theatre and Film Arts in Budapest from 2010 to 2012. She received many awards for her work, and recently she got prizes for best directorial work, including the award-winning show “Lenka”, performed at the Bialystok Puppet Theater.

Kata Csató (Hongrie): Metteure en scène, comédienne et professeur d’interprétation avec la marionnette et de mise en scène. Elle obtient, en 2000, un diplôme du Département de Cultural Organisation (spécialité en théâtre) de l’Académie Janus Pannonius, à Pecs, en Hongrie. En 2001, elle s’inscrit au Puppet Art Department de l’Académie Aleksander Zelwerowicz, à Bialystok. Elle gradue en 2006. Détentrice d’un diplôme en interprétation avec la marionnette en mise en scène, elle poursuit actuellement des études doctorales en art (DLA) à l’Université of Theater and Film Arts, à Budapest, en Hongrie. Depuis 2004, elle joue et dirige des spectacles en Hongrie et à l’étranger. de 2010 à 2012, Elle enseigne le théâtre de marionnettes à l’Université of Theater and Film Arts à Budapest.

Daniel Stanciu (Romania): is a graduate of the National University of Theater and Film “I.L.Caragiale” (UNATC), in Bucharest, with a Bachelor’s Degree in Puppetry Performing Arts (1996), Postgraduate Studies in Digital Animation (Film Faculty, UNATC, 2001), Postgraduate studies in Animation Theater Directing (Theater Faculty, UNATC, 2003), and a Ph.D. in Theater (2005). Since 1995, he has held a teaching position at UNATC “I.L. Caragiale” and from 2008 to the present day he has acted as university lecturer. He has been at the helm of the Performing Arts – Puppetry department of the Theater Faculty at UNATC since 2013. Since 2007, he has been an associate faculty member of the UNATC Film Faculty, where he teaches Acting within the Masters Program of the Multimedia Department. As an undergraduate student, he was the recipient of a study scholarship awarded by the Institut International de Marionnette in Charleville-Mezieres, France (1994). He then completed an externship at the same institute in 1996. Also, in 1997 he took part in a professional externship held by Australian master Richard Bradshow, in Bruselles, Belgium. He has greatly contributed to the field of Romanian Animation Theater through several animation performances produced in professional theatres. The entire corpus of his directing work, over 20 shows, has been exclusively dedicated to animation (with shows both for children and adults), throughout his 16-year directoral career span. In 2007, Daniel Stanciu authored his first book, “Vision of traditional theater, from ritual to entertainment”, (UNATC Press, 2007, ISBN 978-973-1790-07). One year later, he co-authored the book titled “Digital technologies in animation theater”, (UNATC Press, 2008, ISBN 973-87683-1-4).

Daniel Stanciu (Roumanie): Gradué de l’Université Nationale du Théâtre et du Film de Bucarest « I.L.CARAGIALE » (UNATC), DANIEL STANCIU obtient un baccalauréat en Puppetry Performing Arts (1996). Il fait des études de maîtrise en Animation Digitale (Faculté du Cinéma, UNATC) en 2001 et une autre maîtrise en mise en scène du théâtre d’animation, (Faculté du Théâtre, UNATC) en 2003. Il termine un doctorat en Théâtre, en 2005. Depuis 1995, il détient un poste d’enseignant à UNATC.

 

Tito Lorefice (Argentina): is a puppeteer, actor, stage director, musician and teacher. He directs the department of puppetry and object theatre at the Instituto Artístico Mauricio Kagel, Universidad Nacional de San Martín. He has also directed the university puppet theatre company and college students in the BA courses in Puppetry Performing Arts. During the past 24 years, he has been a member of the Grupo de Marionetas del Teatro San Martín in Buenos Aires as puppeteer, actor, musician and stage director.  Since 2012, he is a member of the Executive Committeeof UNIMA International and its current President of the Professional Training Commission. He collaborated with the former Commission for Latin America. He is General Secretary of UNIMA Argentina. He has published and given workshops and lectures in many countries. In personal or group form, he has received notable prizes for his productions.

 

Tito Lorefice (Argentine): est un marionnettiste, acteur, metteur en scène, musicien et professeur. Il dirige le département marionnettes et théâtre d’objets à l’Institut Artistique Mauricio Kagel de l’Université Nationale de San Martín. Il dirige également la compagnie de théâtre de marionnettes de l’université et les cours pour les étudiants en BA d’Arts Scéniques de Marionnettes. Il est, depuis 24 ans, membre du Groupe de Marionnettes du Théâtre San Martín à Buenos Aires comme marionnettiste, acteur, musicien et metteur en scène. Il est, depuis 2012, membre du Comité Exécutif de l’UNIMA internationale et Président de la Commission de Formation Professionnelle. Il a collaboré avec l’ancienne Commission pour l’Amérique Latine. Il est Secrétaire Général de l’UNIMA Argentine. Il a publié et donné des ateliers et des conférences dans de nombreux pays. En forme personnelle ou collective, il a reçu des prix remarquables pour ses productions.

 

Marthe Adam (Canada): Puppeteer and director since 1978. Associate professor in puppet theatre at the École supérieure de théâtre of the Université du Québec à Montréal. She taught puppet theatre for over 35 years. Creator of several courses focusing on puppet theatre study: Puppet theatre and puppet performance, Object and experimental puppet theatre, Interdisciplinary creation course, History of current trends in puppet theatre. Founder and Director of the Diploma of Specialized Studies in Contemporary Puppet Theatre (DESS), from 2005 to 2014. She holds a Master’s degree from the Higher Education Theatre School. The subject: Comparison between the performance of the puppeteer in traditional puppet theatre and the performance in the contemporary puppet theatre forms. (1991). Artistic Director of the International Festival of Puppetry in Jonquière, Quebec, from 1996 to 2002. Member of the Quebec Association of Puppeteers (AQM), UNIMA Canada, and the artistic committee of the Festival Casteliers.

 

Marthe Adam (Canada): Marionnettiste et metteure en scène depuis 1978. Professeure associée en théâtre de marionnettes à l’École supérieure de théâtre de l’Université du Québec à Montréal. Y enseigne la pratique du théâtre de marionnettes pendant plus de 35 ans. Créatrice de plusieurs cours axés sur l’apprentissage du théâtre de marionnettes : cours de Jeu et Interprétation avec la marionnette, cours de Théâtre d’Objet et de Marionnette Expérimentale, cours de Création interdisciplinaire, cours d’Histoire des Tendances actuelles du théâtre de marionnettes. Fondatrice et directrice du Diplôme d’études spécialisées en théâtre de marionnettes contemporain (DESS), de 2005 à 2014. Détentrice d’une maîtrise de l’École supérieure de théâtre dont le sujet est : Comparaison entre le jeu du marionnettiste dans les formes traditionnelles et le jeu du marionnettiste contemporain. (1991). Directrice artistique du Festival International de Marionnettes de Jonquière de 1996 à 2002. Membre de l’Association québécoise des marionnettistes (AQM), de l’UNIMA Canada et du comité artistique du Festival Casteliers.

Irina Niculescu (Romania/USA): Stage director and pedagogue, graduated in directing and dramaturgy at the DAMU in Prague. She belongs to the generation of theatre artists that established a new conception of the professional puppeteer, opening it to the practice of multiple forms of theatre from traditional to contemporary performance. In 1979 she creates a studio in Țăndărică Theatre of Bucharest, Romania, exploring the capacity of the puppet to transmit emotions and the relation between the puppet and the actor.  This studio work leads her to bring together puppetry, dance and opera, and create new dramaturgies. She dedicated her work to creation and training, initiating to puppetry actors, dancers, mimes and designers. She staged over 60 shows and taught directing and puppet performance in theatre schools, universities, independent puppetry programs, and companies in many countries in Europe, Canada, the United States, Argentina and Taiwan. She is a member of the UNIMA Professional Training Commission, on behalf of which she initiated in 2015 the International Meeting on Puppet Arts Education in Charleville-Mezieres. Committed to training, she places the creation at the center of her reflection.

 

Irina Niculescu (Roumanie/USA): Metteur en scène et pédagogue, diplômée en mise en scène et dramaturgie de la DAMU de Prague. Elle appartient à la génération d’artistes qui ont renouvelé la vision du métier de marionnettiste, ouvrant le champ de jeu des techniques traditionnelles aux nouveaux types de marionnettes et de jeu. En 1979, elle établis un studio au théâtre Țăndărică de Bucarest en Roumanie, afin d’y explorer la capacité de la marionnette à transmettre des émotions et la relation entre marionnette et acteur. Lors du travail de recherche scenique elle provoque le métissage avec les autres arts. Elle consacre son travail à la création et à la formation, et initie aux arts de la marionnette des acteurs, danseurs, mimes et plasticiens. Elle crée plus de 60 spectacles et enseigne la mise en scène et le jeu avec la marionnette dans des écoles de théâtre, des universités, et des compagnies en de nombreux pays d’Europe, au Canada, aux États-Unis, en Argentine et à Taïwan. Elle est membre de la Commission formation professionnelle de l’UNIMA, au nom de laquelle elle initie en 2015 la Rencontre internationale sur la formation aux arts de la marionnette à Charleville-Mézières. Engagée par la formation elle place la création au centre de sa réflexion.

 

Marek Waszkiel (Poland): PhD., Polish historian, critic, director of The Animation Theatre in Poznań and professor at the Theatre Academy in Warsaw/Bialystok, where in 1999-2005 he was the vice-rector, responsible for the Puppetry Art Department. In 1977-2005 he worked as the scientist and editor for the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, Warsaw. In 2005-2012 – director of the Bialystok Puppet Theatre. Member of the Executive Committee of UNIMA (1996-2012), chairman of the Communication and Publication Commission and the Training Commission. His most important books are The History of Puppet Theatre in Poland (till 1945, Warsaw 1990 and 1944-2000, Warsaw 2012). He co-operates with many puppet theatres, puppetry schools and festivals in several countries as a puppetry art consultant and pedagog.

 

Marek Waszkiel (Pologne): docteur et historien polonais, critique, est actuellement directeur du Théâtre d’Animation de Poznań et professeur à l’Académie du Théâtre de Varsovie /Bialystok, où en 1999-2005 il a été vice-recteur chargé du département Art de la Marionnette. De 1977 à 2005, il a travaillé en tant que scientifique et éditeur à l’Institut d’art de l’Académie polonaise des sciences de Varsovie. De 2005 à 2012, il a été directeur du Théâtre de marionnettes de Bialystok. Il a été membre du Comité exécutif de l’UNIMA (1996-2012), en tant que président de la Commission des communications et des publications puis de la Commission Formation. Son ouvrage le plus important est une Histoire du Théâtre de Marionnette en Pologne (Tome 1 – Jusqu’en 1945, publié à Varsovie -1990 et Tome 2 – 1944-2000, Varsovie – 2012). Il collabore en tant que consultant artistique et pédagogique dans le domaine de la marionnette avec de nombreux théâtres, écoles et festivals de marionnettes, dans différents pays.

 

Organisé par / Organized by:

COMMISSION FORMATION PROFESSIONNELLE UNION INTERNATIONALE DE LA MARIONNETTE

ONG partenaire officiel de l´UNESCO

Non-Governmental Organization affiliated to UNESCO

Secrétariat Général de l’UNIMA

10, Cours Aristide Briand – BP 402

08107 Charleville-Mézières – France

Tel. +33 (0)3 24 32 85 63 – www.unima.org

 

 

Partenaire / Partner:

 Teatrul Tony Bulandra Târgoviște

Bulevardul Regele Carol I nr. 43 – Târgoviște 130024

Dâmbovița, România – Tel: (004) 0245.210.046

E-mail: contact@tonybulandra.ro / pr@tonybulandra.ro

Distribuie acest articol Oficial Media
Share