Oficial Media

Știri din Târgoviște, Dâmbovița, România.

Azi, mare sărbătoare romano catolică: aparițiile Neprihănitei de la Lourdes

Știați că, în Valea Jiului la Brădet, în  Câmpu lui Neag este o copie fidelă a sanctuarului de la Lourdes…de 110 ani, această statuie străjuiește poarta de intrare în Retezat, într-un loc plin de istorie, de legende locale…în fiecare an, aici, greco- catolicii hunedoreni organizează, în luna august un pelerinaj marian….

Statuia Maicii Domnului de la Câmpul lui Neag este o copie a statuii Maicii Domnului de la Lourdes. A fost adusă de preotul Ştefan Berinde şi soţia lui Maria, în zonă, din anul 1913, pentru că, 905 dintre locuitori erau greco- catolici. De atunci şi până la desfiinţarea Bisericii Române Unite cu Roma, credincioşii din Valea Jiului au venit în fiecare an în pelerinaj, în acest frumos cadru natural unde se află statuia. Aceasta s-a păstrat ca o minune în vremea regimului comunist, nefiind distrusă.

În anul 1977 a fost restaurată de pr. Ştefan Dănilă. Statuia este fixată pe o stâncă înaltă, chiar pe drumul principal. Orice creştin poate să se închine la statuia Maicii Domnului, dar şi la statuia Prea Sfântă Inimă a lui Isus Cristos, ridicată în urmă cu câţiva ani de un grup de enoriaşi din zonă. Imediat după anul 1989, s-a reluat tradiţia pelerinajelor la Câmpul lui Neag. În acelaşi loc numit generic “Brădet” din cauza amplasării acestuia în jurul unei păduri de brazi, se găseşte şi o cruce monumentală ridicată la 8 noiembrie 1895 de către părintele greco-catolic Constantin Stanciu, în memoria eroilor locali căzuţi în timpul Războiului de Independenţă (1877-1878).

Aparițiile  Fecioarei la Lourdes

În ziua de 11 februarie, tânăra Bernadeta Soubirous, în vârstă de 14 ani, dintr-o familie de oameni săraci, neştiind să citească şi să scrie bine, foarte modestă şi retrasă, împreună cu sora ei şi o vecină de o seamă cu ele, a pornit să adune câteva braţe de crengi uscate, în apropiere de stânca Massabielle. Pentru aceasta, trebuiau să treacă cu piciorul apa pârâului Gave. Bernadeta, fiind suferindă de astm, a rămas în urmă, gândindu-se că nu ar fi bine să pună picioarele în apa rece. Deodată, aude un vuiet ca de vijelie ce clatină copacii; îşi ridică ochii şi, uimită, observă că, din peştera din faţa ei, „o doamnă” îmbrăcată în alb, încinsă cu o panglică azurie, cu înfăţişare strălucitoare, o priveşte şi îi surâde.
Doamna avea în mâini un şir de mătănii pe care le strecura printre degete; Bernadeta scoate şi ea rozariul pe care îl purta întotdeauna la dânsa şi se roagă împreună a treia parte din Rozariu. Când celelalte două se întorc cu lemnele adunate, o găsesc pe Bernadeta parcă strălucind de mulţumire. Le spune ce s-a întâmplat, şi toate trei se hotărăsc să nu spună nimănui nimic, dar a doua zi să vină din nou şi să controleze mai cu atenţie peştera. Ajunsă acasă, sora Bernadetei le-a destăinuit părinţilor cele întâmplate, aceştia le-au interzis aspru de a mai merge acolo, dar, la rugăminţile Bernadetei, au cedat. Apariţia se repetă în ziua de 18 februarie. Doamna a surâs blând când Bernadeta, învăţată de prietenele ei, a stropit cu apă sfinţită spre locul arătării; apoi a vorbit: „Vreţi să fiţi bună şi să veniţi aici timp de 15 zile? Nu vă promit să vă fac fericită în această lume, ci în cealaltă”. În cursul apariţiilor care au urmat, Doamna i-a cerut Bernadetei să se roage pentru păcătoşi şi să-i îndemne pe cei credincioşi să facă pocăinţă. La 25 februarie a invitat-o să bea apă dintr-un izvor, arătându-i locul unde se află.
Nu era nici un strop de apă. Bernadeta răscoleşte cu degetele pământul pietros; un fir subţire de apă îşi face apariţia şi, încet, încet, se adună în gaura săpată. Bernadeta bea o înghiţitură şi se spală pe faţă; era izvorul apei minunate de la Lourdes. În ziua de 2 martie, Doamna i-a spus copilei să comunice preoţilor dorinţa ei ca să se facă procesiune şi să se construiască o capelă în acel loc. Parohul Peyramale s-a arătat cu totul neîncrezător şi a tratat-o foarte aspru pe Bernadeta: „Spune-i acelei Doamne să-şi spună numele”; în ziua de 25 martie Doamna a dat răspunsul: „Eu sunt Neprihănita Zămislire”. Cu patru ani mai înainte, Papa Pius al IX-lea proclamase dogma Zămislirii fără de păcatul strămoşesc a Preacuratei Fecioare Maria; acum, Maria arată titlul prin care dorea să fie onorată. Mulţimi tot mai numeroase au început să se îndrepte spre locul acestor întâmplări. Autorităţile au interogat-o şi au ameninţat-o pe Bernadeta şi au interzis accesul la grotă; după multe cercetări, drumul la grotă a fost lăsat liber, chiar din ordinul împăratului Napoleon al III-lea. Fapte minunate, vindecări miraculoase, transformări sufleteşti neaşteptate, toate verificate cu atenţie nu numai de Biserică, dar şi de o comisie medicală formată din 30 de persoane, dovedeau că în acel loc Dumnezeu îşi arăta mila şi puterea într-un mod deosebit. Şi astăzi, după mai bine de o sută de ani, mulţimi nenumărate se îndreaptă spre apa firavului izvor pentru a experimenta „miracolul Lourdes-ului”: bucuria împăcării cu viaţa, cu oamenii, cu Creatorul. Cuvântul „Penitenţă”, „pocăinţă”, insistent repetat de „Doamna de la Lourdes”, sună parcă straniu şi neînţeles; în realitate, este, de fapt, lucrul de care avem trebuinţă mai mult chiar decât de medicamentul contra cancerului. Pentru omul căzut în noroi, dacă doreşte să-şi reia înfăţişarea demnă, cel mai necesar lucru este să se spele pe faţă, pe ochi, pe mâini. Penitenţa sau pocăinţa cuprinde actele, deprinderile prin care ne spălăm sufletul de noroiul egoismului, lăcomiei, aroganţei, senzualismului. Mama noastră ştie bine de ce avem trebuinţă şi, de aceea, nu încetează să ne strige; „Penitenţă, Penitenţă, Penitenţă”..
Au urmat o serie de 18 apariţii, în cadrul cărora Fecioara Maria i-a dat mai multe sfaturi şi i-a făcut unele dezvăluiri, dintre care o parte au rămas multă vreme secrete. Tot ea a îndemnat-o pe fetiţă să găsească un izvor în grota respectivă. Apa acestuia a fost captată într-un mic bazin special amenajat şi, în scurt timp, s-a constatat că are proprietăţi miraculoase. Tot mai mulţi oameni au început să se adune la locul apariţiilor, unde s-au produs apoi numeroase vindecări miraculoase. Primele dintre ele au avut loc în martie 1858: vindecarea unei femei paralizate (Catherine Latapie) şi a unui bărbat orb (Louis Bouriette). În 1866 Bernadette s-a retras la mănăstirea din Nevers sub numele de Marie-Bernarde. Bolile de care suferea s-au agravat tot mai mult şi a murit de cancer în 1879, la vârsta de 36 de ani, fiind îngropată în cimitirul mănăstirii. Scepticii se întreabă de ce Fecioara Maria nu a făcut o minune pentru preferata ei, înlăturându-i suferinţele provocate de astm şi de tuberculoza osoasă de care a suferit întreaga viaţă. „Acesta este sacrificiul meu,” spunea Bernadette acceptându-şi boala cu seninătate şi chiar cu simţul umorului, după cum mărturisesc cei care au cunoscut-o. Acesta a fost miracolul vieţii ei: acceptarea, iubirea, dăruirea de sine. Aşa a ajuns la sfinţenie şi se ştie că sfinţii nu fac miracole pentru ei înşişi. Cea care şi-a trăit viaţa sub semnul miracolului a rămas la fel şi după moarte. După 30 de ani, când a fost necesară exhumarea sa în vederea procesului de sanctificare, trupul Bernadettei a fost descoperit intact, neatins de trecerea timpului. Trupul său se află şi azi în capela mănăstirii din Nevers, într-un sicriu de cristal, părând că doarme.
Iată ce scria ea la un moment dat în jurnal: „Nu voinţa mea să se facă, o Marie, ci a ta care e întotdeauna voinţa lui Isus… Sufletul meu, unit cu al tău, să-l preamărească pe Domnul pentru acest omagiu permanent al unei supuneri desăvârşite… Da, Dumnezeul meu, da în toate şi pentru toate, da!”
Către tine, Fecioară de la Lourdes, către Inima ta de Mamă, care mângâie, ne îndreptăm în rugăciune. Tu, Tămăduitoare a Bolnavilor, ajută-ne și mijlocește pentru noi. Mamă a Bisericii, călăuzește și susține lucrătorii sanitari și pastorali, preoții, sufletele consacrate și pe toți aceia care se îngrijesc de bolnavi. Mamă a Iubirii, fă-ne ucenici ai Fiului tău, Bunul Samaritean, pentru ca toată viața noastră să devină prin el slujire de iubire și jertfă de mântuire. Bucura-te Marie….
Vindecări miraculoase
Din 1860, peste 200 de milioane de pelerini au vizitat Lourdes. Dintre miile de vindecări miraculoase comisiile medicale au confirmat ştiinţific 1.200, iar autorităţile bisericeşti au recunoscut oficial aproximativ 7.000 de vindecări inexplicabile, dintre care 67 au fost considerate adevărate miracole. 49 dintre cele 67 de miracole s-au petrecut datorită apei din grota Massabielle (folosită pentru comprese, pentru îmbăiere sau pentru a fi băută), altele în timpul slujbelor religioase, al binecuvântării bolnavilor, dar şi în timpul sau în urma unor rugăciuni izolate.
Interesant este că nu toţi cei vindecaţi la Lourdes au făcut pelerinaj la locul apariţiei Sfintei Fecioare, iar dintre pelerini nu toţi au ajuns să atingă sanctuarul. Pentru ca aceste fenomene să se producă s-ar părea că nu e obligatoriu ca bolnavul să se roage. S-au vindecat inclusiv copii mult prea mici pentru a şti să se roage, persoane prea bolnave pentru care s-au rugat alţii, ori chiar oameni necredincioşi. În preajma lor, însă, acolo, cineva se ruga. Vindecările miraculoase reprezintă un veşnic subiect de dispută între credincioşi şi sceptici, dar nu se poate nega că aceste vindecări există şi uneori sunt de-a dreptul spectaculoase: aşa a fost cea a Lydiei Brosse, care suferea de abcese tuberculoase şi după ce s-a îmbăiat în octombrie 1930 în apa de la Lourdes s-a vindecat imediat, fără ca boala să mai revină vreodată.
Cea mai recentă recunoaştere oficială a unui miracol a avut loc pe 21 septembrie 2005, când italianca Anna Santaniello a fost declarată a 67-a persoană vindecată în mod miraculos în Lourdes. Ea s-a vindecat în urma îmbăierii în apa de la Lourdes pe 19 august 1952, la vârsta de 41 de ani. Avusese artrită reumatică acută precum şi alte câteva probleme grave de sănătate: dispnee (respiraţie dificilă), dificultăţi de vorbire, imposibilitate de a se deplasa, crize de astm, cianoza (coloraţie albastră) feţei şi a buzelor, edem al limbii. Din cauza imposibilităţii de a se deplasa a fost adusă pe targă la Lourdes şi tot pe targă a fost transportată să se îmbăieze. Surpriza a fost că de acolo s-a întors fără să mai aibă nevoie de vreun ajutor şi a participat pe picioarele ei la tradiţionala procesiune cu lumânări cu care se încheie fiecare zi la Lourdes. Raportul medical oficial consemna: puls 90 cu ritm regulat, cianoza şi dispneea au dispărut, edemul s-a retras, pacienta poate să se deplasese fără dificultăţi, poate să doarmă normal, şi-a recăpătat apetitul normal pe care-l pierduse de mult timp. După repetate examinări şi dezbateri care au avut loc de-a lungul anilor, vindecarea a fost declarată oficial miracol. Anna Santaniello continuă să se bucure de o stare bună de sănătate la cei 93 de ani ai săi.
Privitor la vindecările spontane, o contribuţie majoră la recunoaşterea lor a avut-o savantul Blaise Pascal. În 1656, nepoata sa Marguerite suferea de mult timp de un abces cronic, care îi afecta nasul şi ochiul stâng. Infecţia îi putea fi fatală. Atunci, ea a avut şansa de a atinge un fragment din coroana de spini a lui Iisus, păstrată la Catedrala Notre-Dame din Paris. În foarte scurt timp, evoluţia maladiei s-a întrerupt de la sine, ulterior survenind vindecarea, spre stupefacţia tuturor. La vremea respectivă, recunoaşterea unui miracol presupunea îndeplinirea a trei condiţii: demonstrarea faptului că vindecarea a avut loc; stabilirea faptului că aceasta nu putea fi obţinută prin mijloace naturale; arătarea faptului că împrejurările în care s-a petrecut miracolul lasă clar să se vadă că el a avut loc. Iar greutatea cuvântului unui savant de talia lui Pascal nu lăsa loc pentru niciun fel de îndoială în aceste privinţe.
Ceea ce reiese cu claritate este că fenomenul vindecărilor miraculoase nu se referă la vindecarea anumitor boli, în general, ci la cazuri particulare. Se poate spune că se vindecă omul şi nu boala. Dintre maladiile vindecate spontan aici, menţionăm aleatoriu: tuberculoza, diverse afecţiuni organice (de la cangrene la flegmon cu fistule), reumatism vertebral, cancer de col uterin, scleroză în plăci, boala lui Hodgkin, paralizii ale membrelor, blefarită cu ectropion bilateral (boală oculară considerată nevindecabilă), hemiplegie (paralizie a unei jumătăţi a corpului), surditate, probleme renale, cardiace etc. Se remarcă faptul că toate vindecările au survenit rapid şi nu au lăsat sechele. Practic, de pe lista întocmită de medici şi teologi, doar bolile mintale lipsesc, cu o rezervă legată de vindecarea depresiilor.
Ce este o vindecare miraculoasă?
Miracolul este caracterizat printr-o accelerare foarte mare a procesului de vindecare, neîntâlnită în procese de vindecare normale. Efectul este exploziv. Unii bolnavi au fost vindecaţi aproape instantaneu de afecţiuni cum ar fi lupusul (tuberculoză a pielii) feţei, cancerul, infecţiile renale, ulcerul, tuberculoza pulmonară şi osoasă. Fenomenul se produce aproape întotdeauna în acelaşi fel: o durere puternică, apoi apariţia sentimentului de a fi vindecat. Unii dintre cei care au trecut prin astfel de vindecări spontane spun că au simţit ca şi cum ar fi fost fulgeraţi, după care a urmat o stare de imensă uşurare. Într-un timp relativ scurt simptomele şi leziunile anatomice dispar, fără a lăsa sechele şi fără a reveni.
Atunci când este vorba despre boli care pot fi vindecate cu ajutorul unei medicaţii obişnuite, lumea ştiinţifică are dificultăţi în a stabili care este adevăratul agent al vindecării. Numai în cazurile în care orice terapie a fost ineficientă şi medicina obişnuită a dat greş, vindecarea a fost atribuită în mod cert rugăciunii.
Miracol şi ştiinţă
În 1905, Papa Pius al X-lea a cerut ca toate cazurile de pretinse miracole sau vindecări înregistrate la Lourdes să fie analizate din punct de vedere ştiinţific. Astfel a luat fiinţă un centru medical de constatări, format în prezent din peste 5000 de medici din 30 de ţări, aparţinând tuturor confesiunilor religioase, unii dintre ei fiind chiar atei, pentru a elimina orice dubiu de judecată părtinitoare. Obiectivul acestui centru este acela de a putea declara o vindecare „sigură, definitivă şi inexplicabilă din punct de vedere medical”.
Pentru aceasta, sunt aplicate patru criterii: „înainte de toate boala trebuie să fie constatată şi corect diagnosticată”; „boala trebuie să fie diagnosticată ca permanentă sau terminală într-un termen scurt”; „vindecarea este imediată, fără convalescenţă, completă şi durabilă”; „tratamentul prescris nu poate fi cauza acestei vindecări, şi nici nu poate să contribuie la ea”. Baza de la care se porneşte atunci când un pelerin declară că a fost vindecat este dosarul medical cu care s-a prezentat la venirea acolo şi în care era descrisă starea sa iniţială.
Într-o primă etapă, pelerinul care susţine că a fost vindecat este examinat de o comisie a centrului medical, examinare care se repetă timp de mai mulţi ani la rând până când se decide trimiterea cazului mai departe, la Comitetul Medical Internaţional de la Lourdes. Comitetul cuprinde 20 de specialişti din diferite ţări, care se întâlnesc o dată pe an. Acesta la rândul său realizează o evaluare a evoluţiei pacientului de-a lungul mai multor ani. Dacă şi Comitetul Medical Internaţional dă o opinie favorabilă, fişa este trimisă la autorităţile bisericeşti competente.
Când dosarul este trimis Episcopului Diocezei în care trăieşte persoana vindecată, cazul este deja recunoscut de ştiinţă ca fiind unul extraordinar şi inexplicabil din punct de vedere medical. Aceasta este condiţia de bază: inexistenţa vreunei explicaţii valide (medicale sau ştiinţifice, naturale sau obişnuite) pentru respectiva vindecare. Pentru a stabili dacă vindecarea în cauză este miraculoasă, Episcopul întocmeşte o comisie alcătuită din preoţi şi teologi. În baza concluziei la care ajunge Comisia, Episcopul va da o sentinţă definitivă şi va sugera Diocezei sale şi lumii întregi că această vindecare este un „semn de la Dumnezeu”.
Numeroase vindecări miraculoase au loc în întreaga lume. În ultimul secol au fost contabilizate 1574 de astfel de vindecări spontane, dintre care peste 70% se referă la diferite forme de cancer! Încercările de a găsi explicaţii „raţionale” nu au avut succes. În realitate există un număr incomparabil mai mare de cazuri rezolvate decât cel înregistrat oficial. Statisticile arată că 80% din vindecări se produc în cazul unor femei, fapt explicat prin credinţa mai profundă a acestora. Vârstele celor vindecaţi sunt între 2 şi 64 de ani; provenienţa socială este diversă: burghezi, militari şi preoţi, agricultori şi muncitori; naţionalitatea este şi ea variată: francezi, italieni, belgieni, germani, etc.
Rugăciune şi vindecare
Rugăciunea reprezintă un ansamblu de fenomene prea puţin cunoscute. Ceea ce ştim în mod cert este că rugăciunea produce efecte tangibile: „I se dă celui care cere şi i se deschide celui care bate”.
Pe rugăciune se bazează şi mecanismul misterios al aşa-numitelor vindecări spontane, considerate miracole, raportate de obicei la atingerea unor obiecte de cult (icoane, sfinte moaşte etc.), ori chiar apărute în urma rugăciunilor făcute de alte persoane pentru cei bolnavi. Rugăciunea pentru altcineva s-ar părea că este mai eficientă decât cea făcută pentru sine.
Un test realizat în SUA pentru a se vedea dacă rugăciunea la distanţă are vreo influenţă asupra stării bolnavilor, a dat rezultate neaşteptate. Pe scurt, într-un grup de pacienţi pentru care s-au rugat mai mulţi călugări, au existat considerabil mai multe vindecări decât în grupul pentru care nu s-au făcut rugăciuni.
Miracolul, drum deschis către Dumnezeu
Lourdes a devenit celebru pentru vindecările miraculoase care se petrec acolo. Motivul principal al pelerinajelor îl constituie apa izvorului din grotă, apă care este considerată miraculoasă, cu proprietăţi vindecătoare. Totuşi mulţi dintre pelerini vin doar din motive spirituale şi pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie. Se spune că vindecările sufleteşti care se produc acolo sunt chiar mai numeroase dacât cele trupeşti. Acestea presupun la rândul lor şi o transformare spirituală, nu doar stricta vindecare a unei boli fizice. În ultimii 200 de ani, apariţiile miraculoase ale Fecioarei Maria au devenit mult mai frecvente în lume. Indiferent că e vorba despre Lourdes, Fatima sau Medjugorie, milioane de oameni sunt convinşi că acolo se produc adevărate miracole care îi ajută să se apropie de Dumnezeu.
Distribuie acest articol Oficial Media
Share