Oficial Media

Echipa unui ziar nu este formata doar din redactori, ci mai ales din cititorii săi!

STABAT MATER de sărbătoare, la Muzeul Național de Artă

Sâmbătă 27 mai 2023, ora 18:00, Sala Barocă, Muzeul Național de Artă STABAT MATER, de G.B. Pergolesi
Coproducție internațională cu Corala Equinox și Asociația „Singing Molenbeek”, din Belgia. Acompaniază Ansamblul baroc „Ausonia” (Belgia). Coordonator muzical: Mira Glodeanu. Soliști: contratenorul Clint van der Linde și soprana Ana-Camelia Ștefănescu.
Unul dintre cele mai importante imnuri ale Bisericii Romano-Catolice, „Stabat Mater”, a fost creat în secolul al XIII-lea și surprinde imaginea Maicii Domnului, în fața suferinței Fiului Său. În 1736, compozitorul italian Giovanni Battista Pergolesi, pe moarte, compune aranjamentul muzical care emoționează și astăzi publicul de pretutindeni.
Protagonistul concertului va fi Corul Solaris, creat în cadrul proiectului „Cântând în soare”, parte a programului „Îndrăznește!/Dare!”. Acesta cuprinde ateliere de muzică corală, ca practică de incluziune socială pentru copiii din cartiere și din medii sociale defavorizate. Astfel, din 2022, copii de la Liceul Teoretic Special „Iris”, de la Școala Gimnazială nr. 1 și de la Centrul de Zi „Sfântul Nicolae” din Timișoara, se întâlnesc, prin muzică, coordonați de muzicianul Zeno Popescu și de profesorii lor.
Accesul pe bază de invitație. Invitațiile sunt disponibile la Casa de Cultură a Municipiului Timișoara, zilnic, între orele 11:00-16:00, în limita locurilor disponibile.
Eveniment realizat în cadrul „Îndrăznește!/Dare!”, Timișoara – Capitală Europeană a Culturii.

Zeno Popescu a studiat teologie, muzică bizantină și istorie la Timișoara, Roma și Veneția, unde, în anul 2000, începe studiile de canto cu Sherman Lowe. În 2004 este admis la Academia Capelei Muzicale „Reine Elisabeth”, în clasa baritonului José Van Dam, iar în 2005 devine tenor al studioului de operă al Teatrului Regal „La Monnaie” din Bruxelles. Cântă, de asemenea, în „Îngerul de Foc”, „Cenușăreasa”, „Bal mascat”, „Lohengrin”. Își perfecționează tehnica vocală cu pedagogi și artiști cunoscuți: Tom Krause, Simone Alaimo, Sherman Lowe, Susanna Eken, Jocelyne Dienst, Sami Kustaloglu. În 2017 începe colaborarea cu Opera Regală din Liège, unde cântă în „Norma” și „Puritanii” de Bellini, „Rigoletto” de Verdi, „Scufița Roșie” de Guagnini. Participă la recitaluri alături de José Van Dam, Maria Joao Pires și soprana Ana Camelia Ștefănescu, dar și la concerte vocal-simfonice: „Messa în Do Minor” de Mozart și „Messa în Si bemol” de Schubert, în cadrul Festivalului de la Menton (Franța). În 2022, debutează în lucrarea vocal- simfonică „Stabat Mater” de A. Dvorak, în Sala „Henri Leboeuf- Bozar” și interpretează rolul Otumbo, în opera „Alzira” de Verdi, la Opera Regală din Liège. În noiembrie 2023 va evolua într-un concert de arii, în sala Filarmonicii din Viena, alături de Orchestra de Tineret din Larnaca (Cipru).
Deschis experiențelor și provocărilor, Zeno Popescu înființează și dirijează, timp de un an, corul închisorii de maximă securitate din Leuze-en-Hainaut (Belgia).
Din 2013, Zeno dirijează și corul de copii „Equinox”, al Capelei Muzicale „Reine Elisabeth” din Bruxelles, unde copii de origini diverse, provenind din medii defavorizate, cântă împreună. Acompaniat de prestigioasa pianistă Maria Joao Pires, Equinox a fost invitat la festivaluri din Belgia și Olanda, susținând concerte în Sala Henry Leboeuf-Bozar, Sala Radio Flagey, la Capela Muzicală „Reine Elisabeth” sau la Palatul Regal din Bruxelles, cu ocazia concertului aniversar dedicat Regelui Albert, la 80 de ani. În 2019, Equinox interpretează, sub bagheta dirijorului Pablo Heras-Casado, alături de orchestra Concertgebouw din Amsterdam și de corul „Singing Molenbeek”, „Visul unei nopți de vară” de Mendelssohn, repertoriu reluat cu Orchestra Națională a Belgiei, în 2019. La Sala Radio Flagey din Bruxelles, în cadrul Festivalului MUCH, prezintă operele pentru copii „Nous n’irons pas à l’Opéra” și „Aimez-vous Bach” de Julien Joubert. În 2022, Equinox cântă cu mezzosoprana Joyce di Donato, în cadrul concertului „Eden” de la Bruxelles și Gent.

Concertul de „Stabat Mater” din 27 mai va avea, ca invitat de onoare, Ansamblul de Muzică Veche „Ausonia”, din Belgia.

Coordonat de clavecinistul Frédérick Haas și de violonista de origine română Mira Glodeanu, Ansamblul Ausonia este format din muzicieni specializați în interpretarea pe instrumente din secolele XVII și XVIII.
Fondat în 2001, originalitatea și excelența muzicală a ansamblului au fost remarcate în lumea întreagă, prin discuri și concerte la Bozar Bruxelles, Amuz Anvers, Oudemuziek Utrecht, Centre de Musique Baroque de Versailles, festivalurile de la Ambronay, la Chaise-Dieu, Sablé, Saint-Michel en Thiérache, Lanvellec, Musikfestspiele Potsdam, Musikfest Bremen, fundația Juan March Madrid, Wunderkammer Trieste, Festivalul de Muzică Veche de la Sankt Petersburg, Montréal Baroque ș.a.
Înregistrarea programului Rameau, ultimul disc Ausonia, a fost întâmpinat cu mult entuziasm de presa de specialitate, primind și numeroase recompense: „Discul Anului” al ziarului „Le Monde”, Premiul „Choc”, al revistei „Classica”, precum și premii de la „Classics Today”, „Music an Sich”…
Cercetarea constantă a posibilităților de exprimare a conținutului în muzica veche, i-a determinat să aducă împreună instrumente vechi, rare, cu sunet fascinant.
Ausonia aduce în prim-plan diferite dimensiuni posibile ale unui ansamblu, prin elaborarea de programe de concert cu o identitate clară, remarcabilă, generatoare a unui dialog puternic cu publicul, pe care îl sensibilizează.
Muzica franceză a fost mereu „specialitatea Ausonia”, dar un loc important a fost dedicat și muzicii germane, prin J. S. Bach și repertoriul austriac de secol XVII, precum și, din 2006, colaborării cu dansul japonez Masato Matsuura.
Ausonia se bucură de sprijinul Comunității Franceze din Belgia, Regiunea Walonia, și de cel al Comisiei Muzicale a Agenției Wallonie Bruxelles International.

Soliștii concertului sunt celebrul contratenor Clint van der Linde și soprana Ana-Camelia Ștefănescu.
Clint van der Linde a început să cânte la Drakensberg Boys’ Choir School, la vârsta de zece ani. În calitate de solist, a cântat cu majoritatea orchestrelor din Africa de Sud. În 1996 i s-a oferit o bursă internațională, pentru a petrece un an la Colegiul Eton, timp în care i s-a oferit și o bursă „The Queen Elizabeth, Queen Mother”, la Londra.
De-a lungul carierei sale lungi și de succes, a avut privilegiul de a lucra cu ansambluri și orchestre din întreaga lume: Armonia Baroque, Orchestra Epocii Luminilor, Orchestra Barocă din Amsterdam, Orchestra din Hanovra, Academia de Muzică Veche, Sinfonia de Sud, Camerata Salzburg, Orchestra Festspieler de Goettingen, Die Lautten Compagney, Le Musiche Nove, Orchestra Simfonică Scoțiană BBC, Filarmonica din Londra Orchestra, Stuttgart Baroque Orchestra, Melbourne Symphony Orchestra, The King’s Consort, Israel Camerata, Il Fondamento, Zurich Chamber Orchestra, cu dirijori dintre cei mai renumiți: Sir Roger Norrington, Ton Koopman, Frieder Bernius, Masaaki Suzuki, Nicholas McGegan, Jan Willem De Vriend, Kazushi Ohno, Laurence Cummings, Claudio Osele, Nicholas Kraemer, Wolfgang Katschner, Stephen Layton, Robert King, Stephen Cleobury, Peter Schreier, Paul Dombrecht, Leonardo Garcia Alarcon, Erin Helyard, George Petrou și Ruben Dubrovsky.
A fost invitatul unor instituții și festivaluri de renume: Teatrul Național Varșovia, Teatrul Prague Estates, BBC Proms, Mostly Mozart Festival, Tanglewood Music Festival, Badkissinger Somer Festspieler, Ludwigsburger Festspieler, Mozart Sommer Mannheim, Halle Handel Festspieler, London Handel Festival, Ambronay Festival, Edinburgh International Festival, Cuenca Festival, Wellington Festival, Bad Reichenhal Festspieler și Leipzig Bach Festival.
A interpretat toate lucrările importante de concert din repertoriul baroc, precum și pe cele de contratenor, din opere.
Discografia sa extinsă include „Il Pastore” de Händel, cu Harmonia Mundi, „Patimile după Matei” de Bach (care a câștigat Premiul Gramophone Coral în 2020), Liturghia lui Bach în si minor cu Signum Classics și „Stabat Mater” de Pergolesi, cu Motormusic. Cea mai recentă lansare a sa din 2022 este „Salve Regina”, înregistrată cu Les Muffatti la casa de discuri Ramée.
Planurile sale de viitor includ concerte cu Bach Collegium Japan și Masaaki Suzuki, Ton Koopman, Il Gardelino și Les Muffatti, cu apariții în Africa de Sud, Belgia, Spania, Portugalia, Austria, Marea Britanie și Japonia.

Născută la Bucureşti, soprana Ana-Camelia Ştefănescu a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică „George Enescu” din București.
După ce a câștigat Premiul al II-lea la Concursul Internațional de Canto „Regina Elisabeta a Belgiei”, în 1996, cariera ei internațională s-a dezvoltat: cântă aria Reginei Nopții, la Teatro Comunale din Florența, precum și la Staatsoper din Berlin, apoi în turneu în Japonia, sub conducerea lui Daniel Baremboim.
La Opéra National du Rhin (ONR) din Strasbourg și Mulhouse cântă Ophelia, în „Hamlet” de Ambroise Thomas, apoi Olympia, în „Les Contes d’Hoffmann” de Offenbach, la Opera Irlandeză.
Mai multe angajamente au condus-o la Staatsoper din Hamburg (2000-2001), Staatsoper din Viena, Teatro Real din Madrid, la Deutsche Oper Berlin (2003, 2004, 2005), la Opera din Graz (2004) și la Opera de la Nisa (2003), la festivalurile de la Bilbao (2003), Santander (2003) și Valencia, cu Orquestra Nacional d’Espagna, la Teatro Lirico di Cagliari (2006) și la Teatro lirico di Bolzano e Lucca (2007).
Ana-Camelia Stefanescu a interpretat sub conducerea unor dirijori celebri: Daniel Barenboim, René Jacobs, Mark Minkovski, Ivan Fischer, Simone Young, Bertrand de Billy, Peter Schreier, Marc Soustrot, Sebastian Weigle, Philippe Jordan, Josep Pons, Arnold Östman, David Gimenez, Emanuel Villaume, Patrick Fournillier, Christophe Rousset, Adam Fischer și Jacques Lacombe.
În concert, cântă în „La Petite Messe Solennelle” de Rossini, muzică de cameră de Schönberg, „Missa Solemnis” de Beethoven, cu Orchestra National de Lorraine, „Requiem-ul” lui Mozart, cu Filarmonica din Bruxelles, și concerte, în special alături de faimosul bariton bas, José van

Distribuie acest articol Oficial Media
Share