31/10/2020

PIERROT MA NON TROPPO: Elsa Marquet Lienhart, Teatrul de Mișcare din Franța

Elsa Marquet Lienhart, fiica regizorilor Yves Marc și Claire Heggen de la Teatrul de Mișcare din Franța (Théâtre du Mouvement) intregeste familia de artiști recunoscuți pe plan internațional. Elsa Marquet Lienhart demonstrează că este un creator de artă desăvârșit, la fel ca și părinții săi. De-a lungul ultimilor 40 de ani, au dezvoltat un program de cercetare în cadrul companiei, explorând anumite teme precum: Teatralitatea mișcării, Animalitatea, Mersul uman, Muzicalitatea mișcării, Expresia corporală în gânduri și emoții.
I-am cunoscut pe exploratorii aceștia ai artelor spectacolului în cadrul Festivalului Babel, organizat de Teatrul Tony Bulandra Târgoviște. Mai exact, Babel 2018- spectacolul Aeterna, regia: Claire Heggen – Elsa Marquet Lienhart și Babel 2019 – spectacolul ALBA, regia Yves Marc.

Elsa Marquet mărturisește că a construit totul pe foarte multă muncă, și a fost necesar să-și armonizeze întregul corp, să fie conștientă de ea însăși, pentru a putea transmite atât muzica, dar și mișcarea din spectacole.

„Când am intrat la Conservatorul Superior, aveam emoții pentru prima dată în viața mea și instrumentul meu nu mai voia să sune. Cu cât îmi doream mai mult să reușesc, cu atât lucram mai mult, cu atât forțam mai mult, cu atât mai puțin reușeam să joc. Mi-au trebuit patru ani, profesori uimitori și multă muncă de conștientizare a corpului pentru a-mi da seama că nu instrumentul meu nu sună, ci corpul meu nu putea să rezoneze. Din acel moment, corpul a fost în centrul preocupărilor mele.” Elsa Marquet Lienhart

Elsa Marquet Lienhart alături de mama sa, Claire Heggen în spectacolul AETERNA, Babel 2018, Teatrul Tony Bulandra Târgoviște / Foto: Cristi Iordache

Elsa Marquet Lienhart – flautist, actriță de mișcare, profesor, regizor, coregraf, ne-a vorbit despre cel mai recent spectacol pus în scenă de ea, PIERROT MA NON TROPPO:

”Am creat acest spectacol pentru aniversarea a 20 de ani împliniți de Asociația “Les Clefs de Saint Pierre” (care produce muzică de cameră pentru muzicieni ai Orchestrei Naţionale a Capitoliului, din Toulouse, Franţa). Flautistul, Josephine Poncelin, m-a rugat să dansez şi să îl interpretez pe Pierrot, pe melodia “Pierrot Lunaire” de la Arnold Schoenberg. Am acceptat, dar doar dacă puteam să regizez jocul şi să creez coregrafia muzicienilor. Încerc să dezvolt transversalitatea, să decompartimentez artele. Prin poemele suprarealiste ale lui Albert Giraud, am încercat să creez o dramaturgie în care muzicienii să îşi imagineze personaje precum Columbine sau Cassandra (personaje din Commedia del’Arte).
Într-un univers de vis, disturbant şi poetic, muzicienii dansează şi folosesc instrumentele metaforic.
În timp ce îşi folosesc instrumentele, muzicienii sunt implicaţi în acţiunea dramatică şi interacţionează cu Pierrot, permiţând acestor melodii să fie accesibile şi inteligibile.
Pierrot şi Colombine se îndrăgostesc, dar Cassandra, violoncelista, se opune iubirii lor. Pierrot se afundă într-o nebunie de vis, amestecată cu pasiune, răzbunare şi bătaie de joc aprinsă.”
Trailer:

Pierrot Lunaire de Arnold Schönberg

O lucrare expresionistă și suprarealistă compusă din 21 de melodrame, comandată de Albertine Zehme, cântăreață și actriță care a creat-o în 1902.

Pentru a exprima această muzică sublimă, deja foarte densă și bogată, făcând-o accesibilă și inteligibilă, Elsa Marquet-Lienhart interpretează Pierrot, un personaj naiv, visător și copilăresc în mișcare.

Ca actriță de mișcare, Elsa Marquet Lienhart întruchipează povestea evoluției personajului: uneori Pierrot cu un personaj ușor care amintește de commedia dell’Arte, alteori romantic, melodramatic și expresionist Pierrot, figura pantomimei albe, apoi merge chiar până la o anumită eliberare a unui corp mai dansat …

Îndrăgostindu-se de Colombine, dar incapabil să-și trăiască romantismul din cauza lui Cassandre, Pierrot va naviga între vis și realitate, într-un inconștient mai mult sau mai puțin coșmar în care va întruchipa diverse elemente ale textului lui Albert Giraud.

Interpreti:

Elsa Marquet Lienhart, Pierrot, dans / mim / flaut transversal

Joséphine Poncelin, Colombine, Flaut / piccolo

Thomas Dazan, Cassandre, Violoncel

Victoire Bunel, Singing / Sprechgesang

Emilie Pinel, Clarinet / clarinet bas

Marianne Puzin, vioară

Anne-Sandrine Duchêne, Viola

Emilie Véronese, pian

Consilier artistic:

Yves Marc:

Yves Marc este regizor, actor și co-director artistic încă din 1975 al Théâtre du Mouvement, alături de Claire Heggen. De asemenea, este și co-fondator al lui Les Transversales, Academia Europeană a Artelor de Gest. Co-instigator al GLAM (mișcarea franceză pentru artele Mimei și Teatrului Gestural). Sinergolog și tehnician în NLP (programare neuro-lingvistică). Student al mimei corporale cu Etienne Decroux.
De-a lungul ultimilor 40 de ani, el a dezvoltat, în colaborare cu Claire Heggen, un program de cercetare în cadrul companiei, explorând anumite teme precum: Teatralitatea mișcării, Animalitatea, Mersul uman, Muzicalitatea mișcării, Expresia corporală în gânduri și emoții etc. A regizat aproximativ 20 de piese care s-au constituit în creațiile majore ale repertoriul companiei. În 2012, creează un solo, Ce Corps qui Parle, care a vizitat Avignon, Montreal, Bruxelles și diverse festivaluri franceze. Stilul său de predare este recunoscut în Franța și în străinătate: școli de teatru național, spectacole de circ, diverse ateliere. A ținut numeroase conferințe în jurul marilor teme artistice ale companiei.

Text în franceză și adaptare muzicală:

Alphonse Cemin, Hélène Quiniou și Maxime Pascal

Parteneri:

Primăria orașului Toulouse – Centrul Cultural Mazades, Teatrul Capitole, Institutul Național Superior de Științe Aplicate, Conservatorul Blagnac, Institutul Superior de Arte din Toulouse, Compania Yves Marc – Teatrul de Mișcare

www.elsamarquetlienhart.com

 

Crédit photo: Yves Marc, Théâtre des Mazades, 2019

 

Imagini din Arhiva Oficial Media, 19 iunie 2019, interviu cu Elsa Marquet Lienhart:

Distribuie acest articol Oficial Media
Share