Premiile UNITER – Teatrul este forma artistică a experienței umane

GALA PREMIILOR UNITER este unul dintre cele mai importante programe ale Uniunii Teatrale din România, inițiat si coordonat de Ion Caramitru și se  se desfășoară anual, începând din aul  1991, acordând distincțiile Uniunii pentru fiecare an calendaristic încheiat.

Decernarea premiilor se face după principiul nominalizărilor stabilite de un juriu de selecție. Dintre aceste nominalizări, un alt juriu decide, în seara Galei, prin vot secret, câștigatorul fiecărui premiu. ”Pe măsură ce lumea atârnă, în fiecare oră și în fiecare minut, de un flux continuu de știri, v-aș invita pe toți creatorii să pășim în propria noastră privire, în propria noastră realitate și în propria noastră perspectivă asupra timpului și schimbării epice, a conștientizării epice, a reflecției și viziunii epice? Trăim într-o perioadă epică a istoriei umane, iar schimbările profunde și masive pe care le experimentăm, în relațiile ființelor umane cu ele înele, în relațiile între ele, precum și în relațiile cu lumi non-umane, tind să depășească capacitatea noastră de a înțelege, articula și exprima. Nu trăim în fluxul de știri de 24 de ore, trăim la marginea timpului. Ziarele și mass-media sunt complet neechipate și incapabile să se ocupe de ceea ce trăim.(…) Teatrul unei viziuni cuprinzătoare, al unui scop, al revenirii, al vindecării, al compasiunii, are nevoie de noi ritualuri. Nu avem nevoie de distracții.

Avem nevoie să ne adunăm. Avem nevoie să împărțim același spațiu și să cultivăm spațiile comune. Avem nevoie de spații protejate, spații cu adevărat ale ascultării și ale egalității. Teatrul reprezintă un spațiu, creat pe pământ, al egalității între ființe umane, zei, plante, animale, picături de ploaie, lacrimi, un spațiu al regenerării. Spațiul egalității și al adevăratei ascultări este iluminat de o frumusețe tainică, ce se păstrează vie într-o profundă interacțiune între pericol, stăpânire de sine, înțelepciune, acțiune și răbdare.(…)ste timpul pentru o profundă împrospătare a minților, a simțurilor, a imaginațiilor, a istoriilor și a viitorurilor noastre. E o lucrare care nu poate fi făcută în izolare, de către oameni care lucrează de unii singuri. E o lucrare care trebuie făcută împreună. Teatrul ne invită să facem asta împreună”, a transmis  Peter Sellars Regizor de teatru și operă, director de festival.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale. Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 14 martie 2022, Senatul a acordat următoarele premii:

Premiul de Excelență: ION CARAMITRU – In memoriam

Premiul pentru întreaga activitate actriță: DANA DOGARU

Premiul pentru întreaga activitate actor: VIRGIL OGĂȘANU

Premiul pentru întreaga activitate regie: ANDREI BELGRADER – In memoriam 

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: ADRIANA GRAND 

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: nu se acordă 

PREMII SPECIALE: 

Premiul pentru valoarea proiectului original HEKTOMERON inițiat de VLAD DRĂGULESCU la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

Premiul pentru dezvoltarea spectacolului de muzical în România: RĂZVAN MAZILU

Premiul pentru creativitatea video design-ului și mapping-ului în spectacolul „Plugarul și Moartea”, dramatizarea și regia Silviu Purcărete, de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași: ANDREI COZLAC

Premiul pentru rolul educativ al proiectului de teatru și muzică CLASIC E FANTASTIC – copilăria marilor muzicieni

Premiul pentru susținerea constantă a tinerilor regizori prin proiectul COMEDIA ȚINE LA TINEri de la Sala Nouă a Teatrului de Comedie București 

NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2022

Pentru a XXX-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Doina Papp și Maria Zărnescu.

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021.

Nominalizările pentru anul teatral 2021 sunt următoarele:

Cel mai bun spectacol

  • „Hoţii”, scenariul dramatic după piesa lui Friedrich Schiller de Réka Dunkler și Florin Vidamski, regia Florin Vidamski, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc
  • „Macbett” de Eugène Ionesco, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • „Plugarul şi Moartea” de Johannes von Tepl, dramatizarea și regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi 

Cea mai bună regie

  • Balázs Benő Fehér pentru regia spectacolului „Iarba roşie” de Boris Vian, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
  • Radu Iacoban pentru regia spectacolului „Viţelul de aur” de Ilf și Petrov, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila
  • Horia Suru pentru regia integralei „Trilogia Minelor” de Csaba Székely, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti

Cea mai bună scenografie

  • Cosmin Florea pentru scenografia spectacolului „Trei piese triste”, după Maurice Maeterlinck, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Cristina Milea pentru scenografia spectacolului „Steaua fără nume”, adaptare după Mihail Sebastian, regia Cristian Ban, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
  • Matej Sýkora pentru decorul spectacolului „Hoţii”, scenariul dramatic după piesa lui Friedrich Schiller de Réka Dunkler și Florin Vidamski, regia Florin Vidamski, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc

Cel mai bun actor în rol principal

  • Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Alan Strang din spectacolul „Equus” de Peter Shaffer, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul „Stela Popescu”, Bucureşti
  • Marius Turdeanu pentru rolul Verşinin Alexandr Ignatievici din spectacolul „Trei surori” de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Lóránd Váta pentru rolul Lopahin Iermolai Alexeevici din spectacolul „Livada de vişini” de A.P. Cehov, regia Yuri Kordonsky, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Cea mai bună actriţă în rol principal

  • Diana Buluga pentru rolul Andreea Tomuţă din spectacolul „Nu mai ţine linia ocupată” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
  • Nicoleta Lefter pentru rolul Svetlana Allilueva din spectacolul „Aici Moscova” de Iulia Pospelova, regia Catinca Drăgănescu, unteatru Bucureşti
  • Ana Bianca Popescu pentru rolul Maria din spectacolul „Maria de Buenos Aires”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, Teatrelli Bucureşti

Cel mai bun actor în rol secundar

  • Csaba László pentru rolul Zita Szilveszter din spectacolul „Grand Hotel Pasărea Retro”, textul și regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
  • Bogdan Nechifor pentru rolurile din integrala „Trilogia Minelor” de Csaba Székely, regia Horia Suru, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti
  • Vlad Udrescu pentru rolurile din spectacolul „câine cu om. câine fără om”, texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goşu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran și Radu Afrim, regia, video și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună actriţă în rol secundar

  • Silvana Negruţiu pentru rolurile din spectacolul „Disco ’89: Cele 7 morţi ale Mihaelei Runceanu”, textul și regia Catinca Drăgănescu, Apollo 111 Bucureşti
  • Gabriela Popescu pentru rolul Fraulein Schneider din spectacolul „Cabaret”, libretul de Joe Masteroff, după piesa lui John Van Druten și povestirile lui Christopher Isherwood, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, Teatrul Odeon Bucureşti
  • Tamara Popescu pentru rolurile din spectacolul „câine cu om. câine fără om”, texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goşu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran și Radu Afrim, regia, video și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Critică teatrală

  • Călin Ciobotari
  • Anca Haţiegan
  • Cristina Modreanu

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

  • „Cazul Tudor Vladimirescu”, scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune și Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu
  • „Radio Noir. Povestiri poliţiste”, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune
  • „Un secol de teatru românesc la Chişinău – Revanşa memoriei interzise”, scenariul Mariana Onceanu, adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Petru Hadârcă, Societatea Română de Radiodifuziune

Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay

  • „Mantaua”, după Nikolai V. Gogol, regia Alexandru Lustig, TVR1
  • „Repetiţie de seară” de Csaba Kiss, regia Csaba Kiss şi Daniel Şerbănică, Casa de Producţie TVR
  • „Ziua Z” de Ionuț Sociu, regia Bobi Pricop, Teatrul de Stat Constanţa 

Debut

  • Oana Jipa pentru rolul Connie din spectacolul „Efecte secundare” de Lucy Prebble, regia Vlad Bălan, unteatru Bucureşti
  • Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „8 taţi” de Tina Müller, Teatrul de Stat Constanţa
  • Réka Oláh și Fanny Nagy pentru scenografia spectacolului de teatru-vitrină „Pe perioadă nedeterminată”, regia Vladimir Anton, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc

 

Distribuie acest articol Oficial Media
Share