Published On: joi, Feb 26th, 2015

INTERVIU: Horatiu Mihaiu, creator de teatru non-verbal in Romania

GRIND ADVENTURE

11004267_10205115448938676_1913355871_n

”Blocurile de culoare gri-cenuşiu se construiau toate după acelaşi tipar, nu aveai voie să faci nimic colorat sau să îţi pui imaginaţia în valoare” declara Horatiu Mihaiu si astfel alege scenografia in 1989 la secția germană a Teatrului Național Radu Stanca din Sibiu. La regie a ajuns prin scenografie, cu ocazia unei burse in Olanda( 1993), unde intalneste un mare scenograf arhitect, regizor, care ii  influenteaza cariera artistica de mai tarziu.

Horatiu Mihaiu este un arhitect, scenograf, regizor artistic, consilier artistic, manager de teatru, grafician, un artist prin definitie. A mai colaborat cu Teatrul Tony Bulandra din Targoviste si in perioada 2007-2009 in functia de consilier artistic. Ca si scenograf a realizat decoruri și costume la peste 80 de piese jucate in marile teatre din tara în regia unor importanti regizori precum Silviu Purcărete, Mihai Maniuțiu, Radu Afrim, Cătălina Buzoianu, Alexandru Dabija, Cristi Juncu, Anca Bradu, Claudiu Goga, etc.

Despre pasiunea pentru teatru si piesa in care este regizor si scenograf, ”Inventatorul iubirii”, a carei avanpremiera va avea loc, vineri, 27 februarie la Teatrul Tony Bulandra din Targoviste, intr-un interviu cu Horatiu Mihaiu. 

Ce fel de teatru creati?

Sunt atras de forme de teatru atipice. Am gasit o forma de teatru de imagine, non verbala, a fost punctul de plecare in lumea teatrului. Fug de zona de mainstream (n.r. curent de gandire predominant), imi place sa caut in zonele marginale ale artei, combinarea artelor, sincretismul intre un univers sonor, muzica, pictura, lumina, atmosfera spectacolului si neaparat zona de frumusete, nu-mi place estetica uratului.

 Mai aveti expozitiile de grafica?

Au fost foarte multe. Am fost grafician inca din studentie. Am lucrat la Echinox la Cluj, am avut si succese mari la Istanbul si Akhil, apoi m-am lasat, daca te ocupi de ceva trebuie sa te ocupi pana mergi la maxim.

Regizati ”Inventatorul iubirii”, ce trebuie sa stim?

Inventatorul iubirii, este un proiect mai vechi al meu, am mai facut ceva dupa Gherasim Luca, un autor suprarealist cu un un text suprarealist (n.r. suprarealismul- Curent artistic și literar de avangardă din sec. XX, care neagă gândirea logică și își îndreaptă toată atenția asupra iraționalului, inconștientului, viselor și fenomenelor de automatism, considerându-le ca fiind unica modalitate revelatoare a veritabilei noastre esențe și potențialități, extrem de complicat si complex). Gherasim Luca a fost un un mare suprarealist roman, desi a trait in Franta timp de 40 de ani, de origine evreu. A avut niste incercari de sinucidere pe care voia sa si le explice, dar care in piesa ”Inventatorul iubirii” sunt tratate cu umor, suicidul era pentru el o cautare de a-si defini viata. De ce ne chinuie intrebarea mortii si nu cea de unde venim? Toti sunt speriati de moarte dar nu stim de unde venim, acesta este mesajul piesei.

11006117_10205121694974823_761702504_n

Credeti ca va prinde piesa la public?

Sper sa prinda bine, e un scenariu destul de clar, nu este incifrat, se bazeaza pe suprarealismul lui Gherasim Luca, dar este cred, foarte lizibil, trece prin viata autorului, punctand momentele importante. Inventatorul iubirii se bazeaza pe textul poemului lui Gherasim Luca ”Passionnemment”, pe care il recita Liviu Pintileasa, cel care il joaca pe autor, am vrut sa punctez acest suprarealism, care din textele lui s-au rasfrant asupra vietii lui. Gherasim Luca s-a sinucis la 80 de ani, s-a aruncat in Sena. Autorul este foarte cautat in Franta, de aceea mi-ar placea ca Inventatorul iubirii sa fie cunoscut in special in Franta. Forma pe care i-am dat o este foarte moderna, cu insertii video, cautate special, fiecare sunet a fost gandit, fiecare piesa, interventiile sonore si de lumina, creeaza atmosfera acestui spectacol asa cum nu se intampla la alte piese. Inclusiv actorii au fost alesi vizual, se pune accentul pe imagine.

Top trei mari dramaturgi romani pe care ii apreciati?

Imi plac autorii clasici, mi se par niste dramaturgi colosali. L-am redescoperit pe Ion Sava, despre care putina lume stie, mare regizor, scenograf, dramaturg … la Teatrul National Bucuresti, Ion Caramitru a infiintat un Studio de cercetare teatrala ”Ion Sava”; Mihail Soru, un alt dramaturg, George Ciprian( ”Omul cu martoaga”, ”Capul de ratoi”), niste piese splendide si sa nu uitam, Eugen Ionescu, care este si foarte greu de montat.

 Se pot regasi romancierul, dramaturgul, scenaristul, regizorul intr-o singura persoana?

Cu siguranta, din pacate eu nu stapanesc scrisul, nu-mi scriu scenariile, nu am dramaturgie proprie, plec de la o anumita literatura. Cei care sunt cu apetenta pentru scris sunt rari, Ion Sava este unul din ei. La ora actuala e bine sa te ultraspecializezi intr-un domeniu. Cel care regizeaza stie ce a scris si este un avantaj.

Scurta biografie

Regizor 

Santiago El Campeon de S.Caraman – Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 2002

Inventatorul iubirii de Gherasim Luca – Teatrul de Artă Deva, 2012
Misterul și melancolia unei străzi – eseu vizual, Teatrul Andrei Mureșanu Sf.Gheorghe, 2012
Noaptea trece chiar și prin piatră – de L.Andreev, Teatrul Ariel Rm.Vâlcea, 2013
Madame Recamier.Interioare – de J.Cocteau, Teatrul Național Tg.Mureș, 2013
Hippolytos de Euripide, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 2014
Un spectacol ratat, după Daniil Harms, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ 2014

Festivaluri internaționale de teatru importante, precum:

Graz (Austria) – 1994, Belgrad (Serbia) -1995 si1997, Helsinki (Finlanda) -1996, Cairo(Egipt) – 1996, Paris (Franța) – 1996, Cartagena (Tunisia) -1997, Nantes (Franta) – 1997 Zsambek (Ungaria) – 1998 si 1999, Ljubliana (Slovenia) – 2000, Leipzig (Germania) – 2001, Nitra (Slovacia) – 2004, Chalon-sur-Saone (Franta) – 2004,Tampere (Finlanda) – 2005, Regensburg (Germania) – 2007, Torino (Italia) – 2007, Leipzig/Dresda (Germania) – 2008

Premii 

Honour Prize – Festivalul de grafică Nasredin Hoca – Aksehir (Turcia), 1990
Premiul UNITER 1996 “Alternative” pentru cel mai bun spectacol de teatru alternativ cu “17 Acte cu Piet Mondrian”
Premiul pentru regie și cel mai bun spectacol “17 Acte cu Piet Mondrian” – Festivalul Atelier Sf.Gheorghe, 1996
Premiul pentru scenografie la “Requiem” de L.Andreev, Festivalul Atelier – Sf.Gheorghe, 1997
Premiile revistei Cuvântul – superlativele anului/teatru – pentru spectacolul “Picasso. Outlandos d’Amour”, 1997
Premiul pentru regie, Shakespeare Kingdom House, Sf.Gheorghe 1997
Premiul municipiului Rm. Valcea – categoria teatru – pentru spectacolul “Picasso. Outlandos d’Amour”, 1997
Premiul special al juriului pentru spectacolul “Steps” – Festivalul Atelier Sf.Gheorghe, 2000
Premiul pentru decorul la spectacolul “Un câine andaluz”- Festivalul Atelier Sf. Gheorghe, 2002

Expoziții:

Expoziții de grafică în țară 1977-1989 – Tg. Mureș, București, Vaslui, Galați, Ploiești, etc.
Expoziții colective de grafică în străinătate: Italia, Japonia, Turcia, Franța, Ungaria, etc.
Expoziția colectivă Avangarda și experiment – București 1998
Expoziția personală de scenografie- Bistrița – Altfest, 2000

Beneficiar a numeroase burse de perfecționare în străinătate, precum:

Amsterdam Summer University- scenografie-1992,
Bursa de perfecționare Maxim Gorki Theater- Berlin- 1993
Absolvent al cursului de management în teatru -Viena-1995

 

Oana Grigore

Cristi Iordache

comments

Leave a comment

You must be Logged in to post comment.

OFICIAL MEDIA